Herşeyi kafaya takmak
herşeyi çok fazla kafaya takıyorum sanırım biri niye öyle dedi niye böyle yaptı ne demek istedi bugün bana neden soğuk davrandı acaba biri benim için kötü bişey mi dedi niye onlarla samimi de bana uzak gibi niye sürekli laf sokar gibi bu genelde işte şefle oluyor aslında bizim şefle dışarıda da iletişimimiz var ama bazen bana zoru var gibi geliyor
Bu soru 14 Mayıs 2026 19:05 tarihinde Psikolog Hamide Güven tarafından cevaplandı.
- Paylaş:
Merhaba,
Sürekli insanların davranışlarını analiz etmek, sözlerin alt anlamını düşünmek ve acaba bana karşı bir şey mi var? diye zihinde tekrar tekrar değerlendirmek çoğu zaman yalnızca fazla düşünmekten ibaret değildir. Bu durum genellikle kişinin geçmiş ilişkilerinde kendini yeterince güvende hissedememesiyle bağlantılı olabilir. Özellikle çocuklukta eleştirel, tutarsız ya da duygusal olarak yorucu ilişkiler içinde büyüyen insanlar çevreyi sürekli okumayı öğrenebilir. Çünkü çocuk zihni bir noktadan sonra şunu geliştirebilir: İnsanların ruh halini önceden anlamalıyım ki zarar görmeyeyim. Bu da yetişkinlikte kişinin en küçük ses tonunu, mesafeyi, bakışı ya da davranış değişikliğini bile tehdit gibi algılamasına neden olabilir.
Sizin anlattığınız durumda da sanki zihniniz sürekli insan ilişkilerinde gizli bir anlam arıyor gibi görünüyor. Niye öyle dedi, Bana mı laf soktu, Neden bugün daha soğuk, Acaba benim hakkımda kötü bir şey mi konuşuldu? gibi düşünceler bir süre sonra zihni çok yorabilir. Çünkü insan dışarıdaki ilişkiyi yaşamaktan çok, onu analiz etmeye başlar. Özellikle şefiniz gibi otorite figürlerinde bu durum daha yoğun hissedilebilir. Çünkü otorite figürleri bazen geçmişteki eleştirel ebeveyn dinamiklerini tetikleyebilir. Yani aslında bugün yaşanan küçük bir mesafe bile bilinçdışı olarak yetersiz görülüyorum, bir sorun var, beni sevmiyor gibi daha derin hisleri harekete geçirebilir.
Burada önemli olan nokta şu: Hissettiğiniz şey gerçek olabilir ama zihninizin yaptığı yorum her zaman gerçeğin kendisi olmayabilir. İnsan kaygılı olduğunda belirsizlikleri genellikle olumsuz şekilde doldurur. Örneğin biri yorgun olduğu için kısa konuşmuş olabilir ama zihin bunu bana tavır aldı şeklinde yorumlayabilir. Çünkü kaygılı zihin tehdit aramaya eğilimlidir.
Bir diğer mesele de şu olabilir: Siz ilişkilerde sürekli onay ve güven işareti arıyor olabilirsiniz. İnsan karşı taraf sıcak olduğunda rahatlar, biraz mesafe olduğunda ise hemen değersizlik hissi tetiklenebilir. Bu durum özellikle duygusal olarak tutarsız ilişkiler yaşamış kişilerde sık görülür. Çünkü kişi içten içe hep acaba gözden düştüm mü? kaygısıyla yaşar.
Şefinizle dışarıda iletişiminizin olması da zihninizi daha fazla karıştırıyor olabilir. Çünkü ilişki hem samimi hem hiyerarşik bir yerde duruyor gibi görünüyor. Böyle ilişkilerde küçük davranış değişimleri daha fazla anlam yüklenmesine neden olabilir. Fakat şunu ayırmaya çalışmanız önemli: Birinin bazen mesafeli olması, yoğun olması ya da herkese aynı şekilde davranmaması doğrudan sizin değersiz olduğunuz anlamına gelmez.
Biraz daha kendi merkezinize dönmeye çalışmanız önemli olabilir. Çünkü sürekli başkalarının size nasıl davrandığına odaklanmak zamanla kişinin kendi iç huzurunu dışarıya bağımlı hale getirir. İnsanların ruh hali, tavrı ya da davranışı her zaman sizinle ilgili olmayabilir. Bunu öğrenmek kolay değildir ama zihninizi biraz rahatlatabilir.
Umarım yazdıklarım size iyi gelir. Konuşmak istediğiniz başka bir şey olursa burada olacağım.
Yasal Bilgilendirme: Bu içerik tanı ve tedavi niteliği taşımayan, genel psikolojik bilgilendirme amaçlıdır.