• Anasayfa
  • Sorular
  • 5 yıllık ilişki sonrası ayrılık süreci ve yeniden iletişim konusunda yol haritası ihtiyacı
Romantik İlişkiler

5 yıllık ilişki sonrası ayrılık süreci ve yeniden iletişim konusunda yol haritası ihtiyacı

Gizli Kullanıcı15 Mayıs 2026 15:28

Merhaba, yaklaşık 5 yıllık bir ilişkim vardı. İlişkimizde son 8-9 ayda bazı problemler birikmeye başladı. Özellikle benim tarafımdan; eleştirel davranmak, onu yeterince güzel hissettirmemek, bazı konularda değiştirmeye çalışmak, kavgalarda savunmaya geçmek gibi hatalarım oldu. O da zamanla yorulduğunu söyledi. 26 Şubat’ta ilk ciddi ayrılık/ara verme süreci başladı. Bu süreçte ben çok kaybetme korkusu yaşadım ve fazla çözmeye çalışma, fazla iletişim kurma gibi davranışlarım oldu. 19 Mart’ta ise net şekilde ayrıldığımızı söyledi. O dönem yüz yüze görüşmek istemediğini de söyledi ve bu bende ciddi bir reddedilme korkusu bıraktı. Sonrasında yaklaşık 50 gün sessiz kaldım. Bu süreçte tamamen kopuk değildik; ailelerimizin iletişimi devam etti, bazı dolaylı sinyaller oldu. Daha sonra tekrar iletişim kurduk, ailece görüştük, sohbet ettik. Yakın zamanda da tesadüfen karşılaştık ve sıcak bir iletişim oldu. Tamamen soğuk veya nefret dolu davranmıyor ama aynı zamanda çok temkinli ve kontrollü davranıyor. Şu an benim en büyük problemim belirsizlik ve yoğun kaygı. Sürekli “ya tamamen bittiyse”, “ya yüz yüze görüşmek istemezse”, “ya tekrar reddedilirsem” gibi düşünceler yaşıyorum. Bazen her hareketi fazla analiz ediyorum ve zihnim çok yoruldu. Kendisinin anneme “1-2 ay kafamı toparlamam lazım” dediği olmuştu. Ben de şu an baskı yapmadan, biraz alan bırakarak ilerlemeye çalışıyorum. Planım bayram sonrası sakin ve baskısız şekilde yüz yüze konuşma teklif etmek. Benim sizden isteğim:

- Bu süreçte nasıl bir iletişim dili kullanmam daha sağlıklı olur?

- Ne kadar alan bırakmak doğru olur?

- Yüz yüze görüşmede nasıl bir yaklaşım daha doğru olur?

- Şu an yaşadığım yoğun kaygı ve sürekli kötü senaryo düşünme haliyle nasıl başa çıkabilirim?

- Bu ilişki dinamiğinde en büyük riskler ve en sağlıklı yaklaşım sizce nedir? Gerçekçi ve psikolojik açıdan objektif bir değerlendirme almak istiyorum bu ilişkiyi kurtarmak için ne yapmam gerekiyor

Bu soru 14 Haziran 2026 18:42 tarihinde Psikolog Hatice Can tarafından cevaplandı.

  • Cevaplandı

  • Paylaş:

Sevgili danışan; merhaba, yaşadığın süreci tüm açık yürekliliğinle, kendi hatalarını da masaya koyarak anlatman çok değerli. 5 yıllık bir emeğin ardından gelen bu belirsizlik dönemi, bir erkek için yönetilmesi en zor psikolojik süreçlerden biridir. Erkek beyni doğası gereği "sorun çözme" odaklı çalışır; bir problem varsa hemen müdahale etmek, tamir etmek ister. Ayrılık sonrası yaşadığın o yoğun iletişim kurma çabası ve kaybetme korkusu tam olarak bu refleksin bir sonucu diyebiliriz.

Şu an hissettiğin o yoğun kaygı, belirsizliğin getirdiği çaresizlik hissi ve zihninin sürekli en kötü senaryoları yazması olağan. Kendini hırpalamamaya çalış lütfen. Ancak şu an partnerinin "temkinli ve kontrollü" duruşu, aslında 5 yılın birikimi olan kırgınlıkları koruma kalkanı olabilir. Senden nefret etmiyor, ama canının tekrar yanmasından korkuyor olabilir.Şu anki iletişim dilinin anahtar kelimesi "Güvenli Alan" ve "Talepsizlik" konulabilir. Yani, ona ne kadar değiştiğini anlatma, bunu davranışlarınla görmesine izin ver. "Seni çok seviyorum, her şey değişecek" gibi büyük cümleler şu an onda "baskı" hissi yaratır. İletişim kurduğunda, geçmişteki eleştirel tavırlarının veya savunmaya geçmelerinin sorumluluğunu aldığını net, sakin ve olgun bir dille hissettir. "Haklıydın, o dönem seni yeterince duyamamışım" diyebilmek, onun kalkanlarını indirmesini sağlar. Onun yorgunluğunu, mesafeli durma ihtiyacını anladığını ve buna saygı duyduğunu belirtebilirsin. "Beni reddedecek mi?" korkusuyla değil, "Onu anlıyorum" duruşuyla yaklaşabilirsin.Kadınlar için alan bırakılması, erkeğin onun sınırlarına duyduğu saygının en büyük kanıtıdır. Sen üzerine düştükçe o kaçacak, sen saygıyla geri çekildikçe o durumun güvenli olduğunu anlayıp sana doğru esneyecektir."Gel bir kahve içelim, her şeyi konuşalım" yerine, "Geçtiğimiz süreç ikimiz için de yorucuydu. Sakin kafayla, birbirimizi kırmadan bir kahve içmek, hem helalleşmek hem de birbirimizin hatırını sormak isterim. Kendini hazır hissettiğinde bana haber verebilirsin" gibi ucu açık ve reddedilme ihtimalini baştan kabullenen bir davet yapmak onun üzerindeki baskıyı sıfıra indirir.Savunma mekanizmalarını evde bırakabilirsin. Eğer geçmiş defterler açılırsa, haklı çıkmaya çalışmak yerine sadece dinlemek iletişiminizi kolaylaştıracaktır. "Evet, orada seni çok kırmışım, şimdi daha iyi anlıyorum" diyebilirsin. Haklı olmak değil, mutlu olmak ve bağ kurmak istediğini duruşunla gösterebilirsin. Karşılaşmadaki sıcaklığını, annene söylediği sözleri bir dedektif gibi analiz etmeyi bırakmakla başlayabilirsin. İnsan davranışları her an doğrusal ilerlemez. Bir gün sıcak, bir gün mesafeli olabilir. Bu onun da kafasının karışık olduğunu gösterir, seni sildiğini değil. Kendine şu soruyu sorabilirsin; "Evet, 5 yıllık ilişkim bitti ve belki de geri dönmeyecek. Bu durumda ben hayata küsecek miyim, yoksa canım çok yanarak da olsa hayatta kalıp yeni bir ben mi inşa edeceğim?" En kötü senaryo ile zihninde barışırsan, kaygın hızla düşer. Korku, sen kaçtıkça büyür.Şu an hayatının merkezine o kızı koymuş durumdasın ve onun her hamlesine göre modun değişiyor gibi duruyor. Odağını kendi işine, sporuna, arkadaşlarına çevirebilirsin. Bir erkeğin kendi hayatıyla meşgul ve dik durabiliyor olması, dışarıdan her zaman daha çekici ve güven vericidir. Desteğe ihtiyacın olduğunda, senin için buradayım...

Yasal Bilgilendirme: Bu içerik tanı ve tedavi niteliği taşımayan, genel psikolojik bilgilendirme amaçlıdır.

Cevaplanmış benzer sorular