Arkadaşlık ve ilişkilerin verdiği zararlar
Merhaba ben en yakın arkadaşıma zamanında içimi açmıştım yaşadığım ilişkiden bahsettim. Sonra onun her yanlışında her özel gününde yanındaydım. Sonra ben o arkadaş grubunda bir ilişki yaşadım. O kişide başkasını unutamamıştı ama ben ona baştan dürüst oldum her konuda. O da bana unuttuğunu söyledi zaman içerisinde söylenen yalanlar sürekli insanların aralarında dönen konuşmalar en sonunda benim verdiğim tepkilerle bitti bu ilişki. Arkadaşların arasında olduğu için herkes oturduğu yerden çekiştirmeye güya yanımda olmaya çalıştılar ama değillerdi. En yakın arkadaşıma benim dedikodumu yapan kız erkek arkadaşımın grubundandı. Resmen arkadan bakalım ne yapıyor diyerek izlediler beni. Arkadaşım ona verdiğim sırlar üzerinden bana alttan alta laf sokmaya başladı. Benim hakkımda atıp tutmaya başladı. Onun bütün yanlışlarını bildiğimi diğer tarafa ima edince bu sefer beni hiç tanımamış gibi ağzımdan laf almak için yalnızlığımı kullanarak diğer tarafa bilgi veriyordu. Ben bunu görüyordum. O ilişkiye dönmediğim onların istediği muhafazakar insan uyumlu insan olmadığım için beni paragöz o.. aklınıza gelebilecek tüm sıfatlarla denediler suçladılar. İlişkim üzerinden dalga geçmeye başladılar. Sanki bunları ben yapıyormuşum ben onlarla dalga geçiyormuşum gibi gösterdi diğer tarafa. Ben 3 sene boyunca sessizce sevdim ama dönmedim. Çünkü başkasıyla ilişki yaşadığımı kimsenin beni kabul etmeyeceğini biliyorlar çaresizliğimi yalnızlığımı bildikleri için bana her türlü muameleyi yapıyorlar. Sesim çıkmaya kendimi savunmaya aynı davranmaya başlayınca beni kötü ilan ettiler.
Bu soru 24 Mayıs 2026 19:37 tarihinde Psikolog Hatice Can tarafından cevaplandı.
- Paylaş:
Sevgili Danışan; Yaşadığınız bu süreci okurken, maruz kaldığınız haksızlığın, hayal kırıklığının ve yalnızlaştırılma çabasının ağırlığını derinden hissettim. Güvendiğiniz, en özelinizi açtığınız ve her anında yanında olduğunuz bir insanın; sırlarınızı size karşı birer silaha dönüştürmesi son derece yıpratıcı bir psikolojik şiddet örneğidir diyebiliriz. Siz ona içinizi açarken güvenli bir alan arıyordunuz; ancak o, anlattıklarınızdan yola çıkarak bu bilgileri bir güç unsuru olarak kullandığını anlıyorum. Sizi yalnızlığınızla vurmaya çalışması, sizin çaresiz hissetmenizi sağlayarak kendi üzerlerindeki kontrolü ellerinde tutma çabası gibi görünüyor.
Gruptaki insanların sizi "paragöz", "uyumsuz" veya daha ağır ithamlarla yaftalaması, aslında kendi suçluluk duygularını ve ahlaki eksikliklerini size yansıtma yöntemi olabilir. Kontrol edemedikleri, boyun eğdiremedikleri insanları değersizleştirmek, bu tarz toksik grupların en sık başvurduğu savunma mekanizmasıdır. Sizi "kötü" ilan ederek kendi vicdanlarını rahatlatıyor olabilirler.
Üç yıl boyunca sessiz kalıp, kendinizi savunmaya ve onların diliyle cevap vermeye başladığınızda sizi suçlu ilan etmeleri bir nevi psikolojik manipülasyondur denilebilir. Kişi ya da gruplar size her türlü haksızlığı yapar, siz en sonunda insani bir reaksiyon gösterip sesinizi çıkardığınızda ise sizin sadece verdiğiniz tepkiyi alıp "Bakın ne kadar saldırgan, bakın ne kadar kötü" diyerek kendilerini mağdur gösterirler. Sizin sesinizin çıkması, onların kurduğu manipülatif oyunun bozulması demektir.Eski erkek arkadaşınızın başkasını unutamamış olması, ardından gelen yalanlar ve grubun sizi bir "izleme nesnesi" haline getirmesi sizin değerinizle ilgili değil, o insanların olgunlaşmamış karakterleriyle ilgilidir. Sırf bir ilişki yaşadınız ya da yalnızsınız diye kimsenin size her türlü muameleyi yapmaya hakkı yoktur. Sizin "kimse beni kabul etmeyecek" düşünceniz, onların size sistematik olarak dayattığı ve sizin de zamanla inanmaya başladığınız bir öğrenilmiş çaresizlik duygusudur denilebilir. Bu insanlara kendinizi açıklama, kanıtlama ya da haklılığınızı anlatma çabasından tamamen vazgeçebilirsiniz. Çünkü onlar sizi anlamak için değil, açığınızı yakalamak için dinliyorlar gibi görünüyor. Sessizliğiniz ve hayatınızdan çıkmaları onlara vereceğiniz en büyük yanıt olacaktır. Kendinizi savunduğunuz için kötü değilsiniz. Sınır çizmek, "Hayır, bana bunu yapamazsınız" demek bir haktır. Onların size yapıştırdığı sıfatlar sizin kimliğiniz değil, onların çirkinliğinin aynasıdır. Desteğe ihtiyacın olduğunda senin için buradayım…
Yasal Bilgilendirme: Bu içerik tanı ve tedavi niteliği taşımayan, genel psikolojik bilgilendirme amaçlıdır.