Hayır demek için ne yapmalıyım
Hocam ben iş yerindekilere özelikle hayır diyemiyorum görevim olmayan işleri bile verdiklerinde tamam diyorum ama bu sevilmeme ve dışlanma korkumdan değil tartışma çıkar korkumdan tartışma çıkar cevap veremem diye korkuyorum ben yardımcı öğretmenim üstüm olan öğretmenler mesela elimde bir iş varken bile şunu getirir misin dediğin de bile küçük bir iş de bile yapıyorum korkuyorum kızarlar diye bana ne isteseler emir kulu gibi yapıyorum onlarda bunun farkında olduklarından nasıl olsa hayır demez her şeyi ne istesek yapar diye korktuklarından kullanıyorlar kendimi salak gibi hissediyorum yardımcı öğretmenden çok mesela fotoğraf çekmek için bile çağırdıklarında gidiyorum nasıl aşıcam
bunu
Bu soru 26 Nisan 2026 18:30 tarihinde Psikolog Hatice Can tarafından cevaplandı.
- Paylaş:
Sevgili danışan, hayır diyememek bizim toplumumuzda oldukça yaygın bir durum. Ancak senin durumunda mesele anladığım kadarıyla iş yerinde "hayır" diyememek sadece bir nezaket meselesi değil, aslında bir savunma mekanizması olabilir. Tartışmadan kaçınmak için kendi sınırlarını feda ediyorsun gibi görünüyor.
Kendini "salak gibi" hissetmen ağır bir ifade ama bu senin zekanla değil, kurduğun stratejiyle ilgili duruyor. Tartışma çıkmasın diye her şeyi kabul etmek, kısa vadede seni huzursuzluktan koruyor gibi görünse de uzun vadede özsaygını tüketiyor diyebiliriz.
Okuduklarımdan anladığım kadarıyla zihninde "Hayır" = "Tartışma" eşleşmesi oluşturmuş olabilirsin. Oysa sağlıklı bir iş ilişkisinde hayır demek, karşı tarafa "Benim de bir kapasitem ve önceliklerim var" mesajı verir. Sen sustukça onlar senin sınırlarını ihlal ediyor gibi görünüyor. Direkt "Hayır" demek sana çok sert geliyorsa, kararlılığını gerekçelendirerek gösterebilirsin. "Hayır" yerine "Şu an ... ile ilgileniyorum" cümlesini kullanmayı deneyebilirsin. Anlık baskı altında "tamam" demeye meyilliysen, kendine düşünme süresi tanıyabilirsin. Sınır çizmek bir kas gibidir, çalıştırdıkça gelişir. Kendine 'benim görev tanımım başkalarını mutlu etmek değil, yardımcı öğretmenlik görevlerimi en iyi şekilde yerine getirmek' şeklinde telkin verebilirsin. Bu senin sınırlarını hatırlayıp ona göre tepki vermende faydalı bir rol oynayacaktır. Karşı taraf en küçük bir sınır koymada tartışma çıkarıyorsa, bu senin yetersizliğin mi yoksa onun profesyonelliğe aykırı davranışı mı? Desteğe ihtiyacın olduğunda, senin için buradayım...
Yasal Bilgilendirme: Bu içerik tanı ve tedavi niteliği taşımayan, genel psikolojik bilgilendirme amaçlıdır.