Kendime nasil daha iyi davranırım?
Nisanlimla annemin cok uzun süredir devam eden baskıcı hali yüzünden tartıştık ama normal bir tartisma gibi degil ayrılık eşiğindeyiz düğüne 1 ay var. Annem ayni 5 yasinda çocuk gibi ben disarda oldugum zaman arayip eve cagiriyor telefon acilmadiginda delirmis gibi arıyor korkuyo strese giriyor her ne durumda olursam olayim o telefonu acmami istiyo nisanlim da bu sekilde bizim bir ozel hayatimiz olmayacagini benim de bi sınır koymayacagimi dusundu biz kavga edince anneme de senin yuzunden dedim anlayabilmesi icin çünkü daha once cok cok kez denedim anlatamadim ileri derecede kaygi bozukluğu var saat basi haber almak istiyor. Simdi durum nisanlimla aram kötü evliligimize inancini kaybetti annem anlattiklarimi anlayamadigi için onu istemiyoruz sanip üzülüyor yüzü bes karis ve aralari bence iyice açıldı. Dahasi kac gündür bu konuyla ilgili kime danissam annemle ilgili hep haksız olduğu ve kotu seyler soylendi suan hic iyi hissetmiyorum kendimi evet annemin aşırı bir baskısı olduğu icin bunlarin olduğunun farkındayım ama anneme cok üzülüyorum babam yok abimin madde bagimliligi yuzunden ben memur olduktan sonra ben yanima aldim burda kimsemiz yok aksama kadar evde tek basina duruyor abim calisiyo suan ama aksam gelir o da bagirir cagirir uzer suan tekken bide onu üzmüş olmam beni mahvediyor hic kiyamiyorum ama öbür türlü de bir hayatim olmayacak is ve annem arasinda olmam gerekecek ne yapacagimi şaşırdım aslinda ne yapmam gerektiğini biliyorum ama annem o kadar üzgün ki kıyamıyorum üzüntüden icim yaniyo evlenip gidince annem iyice tek kalacak diye de yaniyo içim lutfen bana bisey söyleyin bu ruh halinden nisanlimi kaybedip iyice yalnizlasmak da istemiyorum annemin de mutlu olmasini istiyorum çok üzgünüm ne yapmalıyım?
Bu soru 10 Mayıs 2026 18:10 tarihinde Psikolog Ecem Bakıner tarafından cevaplandı.
- Paylaş:
Tekrar merhaba sevgili danışan.
Yazdıklarınızı okurken ne kadar arada kaldığınızı ve bu durumun sizi duygusal olarak ne kadar zorladığını hissedebiliyorum… Bir yanda annenizin yalnızlığı, kaygıları ve üzülmesi; diğer yanda sevdiğiniz insanla kurmaya çalıştığınız hayat ve onu kaybetme korkunuz var. Sanki bu süreç sizi bir seçim yapmaya zorluyor gibi hissettirmiş olabilir.
Anlattıklarınıza baktığımda, uzun zamandır “ailenin yükünü taşıyan kişi” olmuşsunuz gibi duruyor. Babanızın olmayışı, abinizin yaşadığı süreçler, annenizi yanınıza alışınız… Bunların hepsi oldukça ağır deneyimler. Bu nedenle annenize karşı yoğun bir sorumluluk ve koruma hissi taşımanız çok anlaşılır geliyor. Özellikle “onu üzmüş olmak” düşüncesi sizde güçlü bir suçluluk duygusu yaratıyor gibi görünüyor.
Bir yandan da annenizin kaygısının, evlilik süreci yaklaştıkça daha görünür hale gelmiş olabileceği düşünülebilir. Sanki sizi kaybedecekmiş gibi hissetmesi, sık sık araması, haber alma ihtiyacı duyması belki de bu korkunun bir yansıması olabilir. Ancak burada zorlayıcı olan nokta, bu kaygının zamanla sizin alanınıza ve ilişkinize de taşınmış olması gibi duruyor.
Nişanlınız açısından bakıldığında ise, onun da geleceğe dair bazı endişeler yaşamış olması mümkün olabilir. Özellikle evlilik gibi yeni bir düzen kurulurken, çiftler bazen ilişkideki sınırları, özel alanı ve birbirlerinin aileleriyle olan dinamiklerini daha fazla düşünmeye başlayabiliyorlar. Bu da iki tarafın da farklı hassasiyetlerini görünür hale getirebiliyor.
Burada dikkat çeken şeylerden biri de, sanki herkesin duygusunu taşımaya çalışırken sizin ne hissettiğinizin geri planda kalmış olması… Anneniz üzülmesin, nişanlınız kırılmasın, düzen bozulmasın diye çabalarken siz kendi duygularınızı bastırıyor gibi hissediyor olabilirsiniz. Oysa bu kadar yoğun bir süreçte yorulmanız, ne yapacağınızı bilememeniz, suçluluk ve çaresizlik arasında gidip gelmeniz oldukça anlaşılır bir durum.
Bazen insan, sevdiği kişilere sınır koymayı onları yalnız bırakmak ya da sevgisini eksiltmek gibi yaşayabiliyor. Özellikle uzun zamandır birinin duygusal yükünü taşımaya alışmış kişilerde bu durum daha yoğun hissedilebiliyor. Ancak bir yandan da insanın kendi hayatını, ilişkisini ve ihtiyaçlarını düşünme isteği de oldukça doğal bir ihtiyaç. Bu iki duygunun aynı anda var olması, sizin kötü ya da sevgisiz biri olduğunuzu göstermez.
Belki de bu süreçte, annenizle küçük küçük konuşmalar yapmayı denemek de sizin için bir başlangıç olabilir. Örneğin; “benim evlenecek olmam sana olan sevgimi ya da seninle olan iletişimimi değiştirmeyecek. Seni merak ettiğini bildiğim için aradığını da anlayabiliyorum ama gün içerisinde sürekli telefonla konuşmak ikimizi de yorabiliyor. Belki birlikte ortak bir saat belirleyip o zaman konuşabiliriz” gibi bir dil, hem annenizin duygusunu görmeye hem de kendi ihtiyacınızı ifade etmeye alan açabilir. İlk başta buna üzülmesi ya da tepki vermesi mümkün olabilir. Ancak bu durum her zaman yanlış bir şey yaptığınız anlamına gelmeyebilir; bazen insanlar alışık oldukları düzen değişmeye başladığında zorlanabiliyorlar.
Benzer şekilde nişanlınızla da, bu süreçte yaşananları tamamen çözmek zorundaymış gibi değil de, onu anlamaya çalıştığınızı ve ilişkinize emek vermek istediğinizi hissettiren bir iletişim kurmak rahatlatıcı olabilir. Çünkü bazen insanlar kusursuz bir süreçten çok, birlikte çaba gösterilebildiğini görmek isterler.
Şunu da söylemek isterim: Siz annenizi tamamen yalnız bırakmaya çalışmıyorsunuz. Belki de uzun süredir çok iç içe geçmiş olan ilişki düzenini biraz daha dengeli hale getirmeye çalışıyorsunuz. Ancak bunu yapmaya çalışırken suçluluk hissetmeniz, kıyamamanız ve üzülmeniz de oldukça anlaşılır görünüyor.
Şu an belki de en zorlayıcı taraflardan biri, ortada net bir “doğru” cevabın olmaması… Çünkü herkes bir yerden kırılmış, herkesin duygusu gerçek gibi görünüyor. Böyle dönemlerde insan bazen hemen bir çözüm bulmak istiyor ama bazen önce kendi duygularına alan açmak da önemli olabiliyor. Şu an en çok hangi duygu sizi yoruyor gibi hissediyorsunuz? Suçluluk mu, kaybetme korkusu mu, annenize kıyamamak mı, yoksa tüm bu yükü tek başınıza taşıyor gibi hissetmek mi?
Tekrardan sormak, danışmak istediğiniz bir konu olursa her zaman profilimden veya buradan bana ulaşabilirsiniz.
Sevgiyle Kalın
Psikolog Ecem Bakıner
Yasal Bilgilendirme: Bu içerik tanı ve tedavi niteliği taşımayan, genel psikolojik bilgilendirme amaçlıdır.
Yorumlar
Gizli Kullanıcı
Hocam sizinle konusabilir miyim? Iletisime gecebilir miyiz
10 Mayıs 2026 20:23Psk. Ecem Bakıner
Tekrardan merhaba, elbette iletişime geçebiliriz. İsterseniz [email protected]'a mail atabilir veya profilimde yer alan instagram hesabımdan bana ulaşabilirsiniz.
10 Mayıs 2026 20:43