Psikoloji

Korkumla nasıl başa çıkabilirim?

Gizli Kullanıcı24 Nisan 2026 12:00

merhabalar,

Ben aşırı her şeyi düşünen ve kafaya takan bir insanım.Bu beni olumsuz anlamda çok etkiliyor.

Sürekli bir düşünme, korkma eğilimindeyim.Düşündükçe kafayı yiyorum. Her şeyden kaçıyorum, korkuyorum.

Ama korkarak yaşanmayacağını da biliyorum.

Kendimden, her özelliğimden çok bıktım.

Canım çok yanıyor.Yapmak istediğim şeyleri bile korktuğum için yapamıyorum.

Etrafımdakilerden her zaman sakin ol, çok utangaçsın laflarını duymaktan da bıktım.

Artık cesur bir insan olmak istiyorum. Korkmamak, kendi istediğim şekilde doya doya yaşamak istiyorum.

Sizce nasıl bunu başarabilirim? Lütfen bana bir yol gösterin.

Bu soru 3 Mayıs 2026 20:52 tarihinde Psikolog Hatice Can tarafından cevaplandı.

  • Cevaplandı

  • Paylaş:

Sevgili danışan, yaşadığın bu durumun ne kadar yorucu ve yıpratıcı olduğunu tahmin edebiliyorum. Zihnin sanki hiç susmayan, sürekli en kötü senaryoları fısıldayan bir alarm sistemi gibi çalışıyor. Bu "aşırı düşünme" hali , seni korumaya çalışırken aslında hayatını zorlaştırıyor olabilir. Öncelikle şunu bilmelisin: Bu hissettiklerin senin bir "kusurun" ya da "karakter zayıflığın" değil; zihninin geliştirdiği bir savunma mekanizmasıdır diyebiliriz. Aynı zamanda bu mekanizmanın artık sana hizmet etmediğini de ifade edebiliriz. Cesur olmak, korkusuz olmak demek değildir; korkuya rağmen adım atabilmektir. Zihnin sana "Her şey kötü gidecek" dediğinde, bu bir gerçek değil, sadece bir tahmin olabilir. Rezillik çıkacak" demek yerine, "Şu an rezillik çıkacağına dair bir düşünceye sahibim" demeyi kendine alıştırabilirsin. Bu küçük dil değişikliği, düşüncenin seni ele geçirmesini engellemeye ve seni bir gözlemci yapmada fayda sağlayabilir. Aşırı düşünen insanlar genellikle "Ya hata yaparsam?" sorusuna takılır. Bu soru cevapsızdır ve kaygıyı besleyebilir. Korkunun temelinde genellikle "en iyisini yapma" ya da "hiç hata yapmama" isteği yatabilir. Kendine hata yapma kredisi verebilirsin. Cesur olmak için "mükemmel" olmana gerek olmadığını kendine hatırlatabilirsin. "Yeterince iyi" olmaya odaklanabilirsin. Bunlar, cesaret antrenmanının birer parçası olabilir. Kendinden bıktığını, özelliklerinden nefret ettiğini söylüyorsun. Ancak kendine bu kadar kızgınken kendini iyi hissetmen zorlaşabilir. "Şu an korktuğunu biliyorum, yanındayım ve bunu beraber aşabiliriz" şeklinde kendine telkin verebilirsin. Kendine karşı nazik olman, içindeki kaygıyı yatıştırmanda faydalı olacaktır. Desteğe ihtiyacın olduğunda, senin için buradayım...

Yasal Bilgilendirme: Bu içerik tanı ve tedavi niteliği taşımayan, genel psikolojik bilgilendirme amaçlıdır.

Cevaplanmış benzer sorular