Psikoloji

Özgüvenimi nasıl daha çok geliştirebilirim

Gizli Kullanıcı24 Nisan 2026 22:12

Merhaba biraz geçmişten bahsedeceğim öncelikle mükemmeliyetci baskıcı ve narsizmin yaygın olduğu bi ailede ilk kız çocuğu olarak doğdum tahmin edersiniz ki üzerimdeki baskı çok büyüktür evet çok büyüktü 7yasima kadar evin en küçük çocuğuydum ve ben genelde babamla takılırdim annemle ilgili hatırladığım güzel anilarim çok azdır babamla da çok yoktur ama vakit gecirirdim herhalde babamla en çok güzel vakit geçiren çocuğu benimdir ama sonra büyümeye başlayınca babam artık sanki beni sevmekten vazgeçmiş gibi oldu beni sevmeyi bırakmış gibi kardeşim doğdu evet o bebek tabii ki onu da sevecekler bunun bilincindeydim o zamanda ama ben tamamen unutuldum artık benimle ilgilen hiç kimse yoktu babamda benden çok uzaktı sonra kendimi sevmemeyi öğrettiler bana hakaretler eleştiriler kıyaslamalar içerisinde boğulan bi çocuk olarak büyümeye devam ettim ta ki 13 yaşıma kadar o zamanda aşık oldum hayatımda farklı birşey olmuştu çok güzel yoğun duygular yaşıyordum sonra beni kendi karanligima itip gitti ben bu seferde bı depresyon sürecindeydim günlerce haftalarca duş alacak gücü bulamazdim yatakta yatmaktan başka çok nadir şeyler yapardım zorunlu olduğum şeyleri okula gitmek gibi ama bi arkadaş ortamım vardı sağlıklı değildi ama alışmış olduğum ev ortamima benzerdi onlarda beni yargılar eleştirir değersiz yetersiz hissettirdi ama ben zaten buna alışıktim yalnız kalmaktan çok korkardım sonra okuldan ayrıldım 2 yılın sonunda kendi isteğimle artık oraya gitmek istemediğim dışında ne yapacağımı da bilmiyordum ama gitmemek konusunda emindim sonra psikolojiyle tanıştım hayatimin değişim dönüm noktası işte hakaretlerle eleştirilen davranislarimin altında yatan sebeplerini anlamaya başladım ve artık değişmek isteyen biri vardı güçlenmek istiyordu sınırlariyla özgüveniyle özsaygisiyla özsevgisiyle hayata karsi güçlü durmak isteyen biriydi ve başardı da aynı evde yaşadığım insanlara bile o kadar net çizgiler cizmisim ki o kadar çok görebiliyorum ki artık o içindeki çocuğa gidip sarılan ve artık guvendesin diyebilen biri oldum o arkadaş grubundan biriyle hala görüşüyorum uzun bi aradan sonra ama bana okul zamanlarımda davrandığı gibi asla davranamiyo ondan daha özgüvenli olduğumu ve hayatta çok güzel şeyler başarabilecegimi söyledi kendiyle kıyaslaması hoşuma gitmedi ama bana artık böyle davaranamamalari hoşuma gidiyor sınırlarim sayesinde çok kişiyle konuşmayı görüşmeyi bıraktım şimdi psikoloji okumayi hedefleyen bunun için çalışan biriyim ama özgüven eksikliği hissediyorum günlük hayatımda sanki yaptığım şeyler boşmus gibi hissettiriyor iç sesim ha bu arada onun üzerine de çok çalıştım o eleştiriler yargılayan iç sesimi şefkatli destekleyici bir iç sese dönüştürmek hiç kolay olmadı ama yaptım sadece son zamanlarda yapmam gerekenler gerekmiyormus gibi geliyor ama tam tersi tam da yapmam gereken şeyleri yapıyorum ders çalışmayı hiç sevmememe rağmen saatlerimi gunlerimi kütüphanede ders çalışmaya harcıyorum ama yürürken disardayken özellikle kötü hissediyorum sanki herkes bana bakıyor ve ben kötü özgüvensiz görünüyormusum gibi yapacaklarımi önceden planlarım dik dur talimatını hep hatırlatırım kendime sanırım ben özgüvensiz görünmekten çok korkuyorum ama özgüven konusunu gerçekten kendi içimde aşmak istiyorum günlük hayatımda ozguvenle alakalı sıkıntım olmasın istiyorum bunu nasıl yapabilirim

Bu soru 26 Nisan 2026 16:39 tarihinde Psikolog Hatice Can tarafından cevaplandı.

  • Cevaplandı

  • Paylaş:

Sevgili danışan, yaşadığın süreci o kadar net ve farkındalığı yüksek bir yerden anlattın ki, hikayeni okurken bir "iyileşme yolculuğuna" şahitlik ettiğimi hissettim. Çocukluğunda maruz kaldığın baskıcı yapının içinden, kendi sınırlarını çizerek ve "içindeki çocuğa sarılarak" çıkmış olman muazzam bir başarı. Psikoloji okuma hedefin, sadece bir kariyer planı değil, belli ki kendini iyileştirirken, başkalarına da rehber olma isteğinin bir yansıması.

Anlattığın o "dışarıdayken herkes bana bakıyormuş ve özgüvensiz görünüyormuşum" hissi, aslında psikolojide 'spot ışığı etkisi' dediğimiz kavramla doğrudan bağlantılı gözüküyor. Yaşadığın durum, zihninin hala geçmişteki "yargılayıcı gözlerin" hayaletiyle savaşması olabilir. Çocukken sürekli eleştirilen, kıyaslanan ve hata yapması beklenen bir ortamda büyüdüğünde, beynin dış dünyayı bir "tehdit ve yargı merkezi" olarak kodlar. Ancak gerçek şu ki, dışarıdaki insanlar genellikle kendi dertleri, telefonları veya akşam ne yiyecekleriyle o kadar meşguldür ki, senin nasıl yürüdüğüne veya özgüvenine odaklanmazlar.

Özgüvenli görünmeye çalışmak, aslında özgüvensiz hissetmekten korktuğun için taktığın bir maske diyebiliriz. Gerçek özgüven, dik durmak veya mükemmel görünmek değil; "Kötü görünsem de, hata yapsam da ben hala değerliyim" diyebilme becerisidir. Özgüvenli görünme çabası seni yorar çünkü bu bir performanstır. Oysa ihtiyacın olan şey performans değil, kendine şefkatli bir kabuldür. Kendine "Dik dur" demek bir emirdir ve baskıyı artırır. Bunun yerine kendine "Şu an güvendeyim ve buradayım. Kimseye bir kanıtlama borcum yok." telkininde bulunabilirsin. Bedenin, zihnin güvende hissettiğinde zaten doğal olarak dikleşecektir. Kütüphanede geçirdiğin saatleri "boş" olarak niteleyen o sesi susturmak için somut kanıtlara ihtiyacın var gibi duruyor. Her günün sonunda, o gün hedefin için yaptığın 3 küçük şeyi yazabilirsin. Beynine "Bak, bu boş değil, bir tuğla daha koydum" mesajını görsel olarak vermiş olursun. En kötü ihtimalle biri senin özgüvensiz olduğumu düşünse ne olur?

Desteğe ihtiyacın olduğunda,senin için buradayım...

Yasal Bilgilendirme: Bu içerik tanı ve tedavi niteliği taşımayan, genel psikolojik bilgilendirme amaçlıdır.

Cevaplanmış benzer sorular