Sağlık anksiyetesini nasıl yenerim?

Gizli Kullanıcı13 Ekim 2024 21:05

Kendimde hastalık belirtileri arıyorum, sürekli internetten arayış içindeyim elim vücudumda ve kendimi dinlerken buluyorum. Çok yorucu ve yıpratıcı bir süreç bir dönem sevdiklerimi kaybetme korkusuyla ortaya çıkıyor bir dönem sağlıkla alakalı ya hastaysam ya öleceksem evham ve endişe içindeyim geçmeyen baş ağrısı yaşıyorum ve bu gerçekten mi yoksa anksiyeteden mi ayırt edemez durumdayım. Aklım sürekli benimle oyun oynuyor ilaç kullanmak istemiyorum vücudum bunu kaldırmıyor.. Yorgun ve mutsuzum teşekkür ederim.

Bu soru 16 Ekim 2024 08:51 tarihinde Psikolog Şevval Aydın tarafından cevaplandı.

Merhabalar, sağlık kaygısı yaşayan kişiler aslında hemen herkesin yaşadığı semptomları felaketleştirebilirler. Örneğin baş ağrısını bir tümörle, basit bir gaz sancısını kalp ağrısıyla özdeşleştirirler. Sizin de söylediğiniz gibi bu sorun yaşamı oldukça zorlaştırır, bunun nedeni kişinin sürekli bu belirtilere karşı tetikte olması ve günlük yaşamına odaklanamamasıdır. Sağlık kaygısı beraberinde somatik belirtileri getirir. Somatik belirtiler: kişide tıbbi bir rahatsızlık olmamasına rağmen psikolojik olarak hastalık belirtilerinin yaratılmasıdır. O yüzden söylemek istediğim öncelikle şey şudur ki; evet siz bu semptomları gerçekten yaşıyorsunuz, yaşadığınızı sanmıyorsunuz. Ancak bu semptomların oluşmasını sağlayan şey de tıbbi bir rahatsızlığından kaynaklanmıyor; bu durum bedeninizin kaygıyı ortaya çıkarış şeklidir. Gördüğünüz gibi bu bir döngü ve başa çıkmakta zorlanmanız da çok normal. Bu sorunun olası nedenlerine gelecek olursak;

kişinin aşırı kaygılı ebeveynlere sahip olması, adeta bir fanusta saklanır gibi büyütülmesi,

çocuklukta geçirilen hastalıklar,

bir yakınının hastalığına uzun süre tanıklık etme gibi nedenler önemlidir.

Peki bu döngüden nasıl çıkılabilir; öncelikle nedeni fark etmek gerekir. Bu neden çoğu zaman kişinin kendi kendine farkına varamadığı bir durumdan kaynaklanır. Artık kişi bu sorunla mücadele edemediğini anladığında terapi desteği almak ister, terapi sorunun nedenini aydınlatarak çözüm yolları sunar. Sorunun en son noktaya gelmesini beklemeyin, uzman desteğini ertelememenizi öneririm.

Bu durumla ilgili kendinizin neler yapabileceğine gelirsek;

düşüncenize kanıt arayın; örneğin; vücudunuzda bir morluk gördünüz, bunun büyük bir hastalığın habercisi olduğunu düşünebilirsiniz. Peki gerçekten büyük bir hastalığın habercisi olduğuna dair kanıtlarınız neler? İnternete yazdığınızda karşınıza çıkan sonuçları kanıt olarak algılamayın; çoğu sitenin tıklanma isteğiyle olabilecek en kötü senaryoları paylaştığını unutmayın, bunlar doktor siteleri dahi olsa. Başka kanıtınız var mı ? Şimdi de anti kanıtlara bakalım;

Farkında olmadan bir yere vurmuş olabilirsiniz, neredeyse herkesin sebebini bilmediği morlukları vardır, ya da yanlış bir hareket sonucu o alan çatlamış da olabilir, bu da çoğunlukla büyük bir sorun teşkil etmez. Her zaman en kötüsünü düşünmek sizi olabilecek her senaryoya koruyor gibi gözükse de aslında mantıksız çarpıtmalarla doludur, fark etmelisiniz.

Son olarak “Eyvah Kötü Bir Şey Olacak” kitabını mutlaka okumanızı öneririm.

sevgiler.