Sağlık sorunu

demir2 Eylül 2024 06:26

Bu soru 3 Eylül 2024 20:51 tarihinde Psikolog Şevval Aydın tarafından cevaplandı.

Merhabalar, 1 ay önce sağlık durumunuzla ilgili tetiklendiğinizi anlıyorum, daha öncesinde sağlıkla ilgili kaygılara sahip miydiniz ? Genel olarak hasta olmakla ilgili kaygılara sahip kişiler veya somatik ağrılarla (fiziksel olmayan psikolojik ağrılar) uğraşanlar bedensel belirtilerini abartma eğilimi taşırlar. Belli bir sağlık problemi sonucu ortaya çıkan evhamlar ise genellikle sağlık düzeldiğinde ortadan kalkar, diğer taraftan ortadan kalkmayan sağlık kaygılarının altında kişinin bu durumla başa çıkamayacağına yönelik düşünceleri yatıyor olabilir. Öncelikle bahsettiğiniz bedensel belirtilere sahip olduğunuzda neler yaptığınızı ve neler düşündüğünüzü fark ederek işe başlayabilirsiniz. Örneğin kalp atışınız hızlanıyor ve nefesiniz daralıyor, sizde bu duyumları felakete yoruyorsunuz. Bu duyumlar gerçekten felaket habercisi midir ? Hızlı bir şekilde merdiven inip-çıkın aynı şeyleri yaşarsınız değil mi ? bu duyumları yaşarken nefesinize odaklanmanızı tavsiye ederim, kısa sürede rahatlayabilirsiniz.

Bahsettiğiniz olumsuz düşünceler aklınıza geldiğinde tam olarak ne yapıyordunuz ? Bu düşüncelerden önce neler yapıyordunuz ? Sizi tetikleyen durumları fark edin, örneğin bedensel belirtileri internette araştırmak kaygınızı arttırıyorsa bu davranıştan vazgeçmelisiniz, diğer yandan bu düşünceler zihninize geldikten sonra da neler yaptığınız önemlidir. Bunları yapmadığınızda neler olabileceğini göremediğiniz için bu davranışları sürdürmeye devam edersiniz, bu davranışlar kısa süreli rahatlık sağlasa da uzun vadede sizi daha çok tetikler.

Olumsuz düşüncelerinize dair kanıt - karşı kanıtları değerlendirin. Kötü bir hastalığa sahip olduğunuza dair kanıtlarınız nelerdir ?

Karşı kanıtları ele alın; bulmakta güçlük çekerseniz size birkaç örnek vermek isterim; doktorların bir şey olmadığını söylemesi ve bedensel belirtilerinizin %100 hastalık habercisi olmadığı gibi kanıtları bulun.

Bedensel belirtileri yaşarken hangi duyguları hissediyorsunuz ? nasıl tarif edersiniz ? bu duyguyu bedeninizin en çok neresinde hissediyorsunuz? bu hisleri yaşadığınız geçmiş yaşam deneyimlerinizi hatırlamaya çalışın. Geçmişten tetiklendiğiniz durumları fark etmekte fayda var.

Bahsettiğiniz sorun günlük yaşamdaki işlevselliğinizi dahi bozacak bir şekilde majör olarak ilerliyor ve başa çıkmakta oldukça zorlanıyorsanız terapi desteğini mutlaka öneririm.

sevgiler.